بانوی سبز

جشنواره سمت سبز زمین

بانوی سبز

جشنواره سمت سبز زمین

بانوی سبز

این وبلاگ به منظور شرکت در جشنواره سمت سبز زمین و در راستای دغدغه شخصی من در حفظ محیط زیست برای فرزندان مان ایجاد شده است.


۲۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

بروشور طرح حفاظت از افعی لطیفی

S@mane | دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۳۳ ب.ظ

  • S@mane

خطر انقراض لاله های واژگون

S@mane | جمعه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۵، ۰۶:۴۲ ب.ظ

بگفته کارشناسان محیط زیست مهمترین عامل انقراض لاله های واژگون، دخالت انسان است که متاسفانه در فصل بهار برخی از افراد سودجو با قصد کسب درآمد و فروش این گل اقدام به چیدن آن می‌کنند که هر ساله بخش زیادی از عرصه‌های رویش این گل را نابود و این سرمایه پرارزش طبیعی را در معرض خطر انقراض قرار می‌دهند...

  • S@mane

توله خرس بی مادر تحویل اداره کل محیط زیست گیلان شد.

S@mane | پنجشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۲۲ ق.ظ

امروز 26 فروریدن 95 یک توله خرس بی مادر را یکی از اهالی در جنگل های رضوانشهر پیدا کرد و به اداره کل محیط زیست گیلان تحویل داد.

  • S@mane

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان بیله سوار گفت: دادگاه عمومی جعفرآباد، فرد خاطی در پرونده معروف به سگ کشی را به تحمل ۷۴ ضربه شلاق و حضور یک بار در هفته در نمایندگی حفاظت محیط زیست بیله سوار به مدت یک سال و فراگیری نحوه برخورد با حیوانات و رعایت حقوق آنان محکوم کرد. 
ابراهیم رحیمی افزود: در جریان ماجرای آزار و اذیت یک قلاده سگ نگهبان که منجر به مرگ حیوان شد و به دنبال انتشار تصاویر دلخراش این حادثه در شبکه های اجتماعی، نمایندگی حفاظت محیط زیست بیله سوار نسبت به شناسایی فرد متخلف و طرح شکایت از وی اقدام کرد.
رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان بیله سوار از حامیان حیوانات و حیات وحش خواست موارد تخلف را از طریق شماره تماس ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

  • S@mane

دیروز بهمراه جمعی ازدوستان  برای گریز ازشهر وخستگیهایش به دامنه های مانشت(پشت تونل آزادی)پناه بردم،برای دیدن لاله های واژگون،اما دریغ ودرد، بجای لاله های سرخ وسفید ،درختان بلوط واژگون شده بودند،درختان کهنسال افتاده وکنده های سوخته،چاله های سیاه ذغال گیری که چون داغی سیاه وتلخ بردل مانشت بزرگ نشسته بود،صدای مویه وشیون مانشت رادرفراق عزیزانش می شد شنید،لاله ها واژگون‌تر از هربار، با گونه های گرگرفته ازخشم، داغدار سایه سار بلوطانی بودند که ناجوانمردانه تبرحماقت وجهل برخاک فکنده بودشان، لاله ها نیز جابجا کنده شده بودند، ماراچه شده است؟
چراباجنگل دردمند وخشکیده واز رمق افتاده چنین به قهروکین برخاسته ایم؟
به جبران کدام دشمنی تبروتیشه بدست به جان جنگل وبلوطها افتاده ایم؟این جنون آتش افروزی وبلوط آزاری تا کی؟ازیک درخت بلوط چقدرذغال میتوان گرفت؟کدام تنگنای معیشتی با دوکیسه ذغال رفع می شود؟کدام ارتزاق ومعیشت با گوشت کل وبزی،کبک وتیهویی به سامان وروبراه می شود؟
این جنون ودیوانگی،این حماقت ونامردی تا کی؟40درصد جنگلهای ایلام دچارخشکیدگی شدیدشده است،پانزده سال خشکسالی وکم آبی، دهها آفت مختلف ازجمله کرم ذغالی، تخریبهای مکانیکی وصنعتی، توسعه راهها در دل جنگل، آتش سوزیهایی که عموما عامل انسانی دارند و....
همه وهمه رمق جنگلهای زاگرس وایلام رابریده است، اپیدمی وبیماری " کباب خوری"بعنوان برند نامبارک ایلامی بلای جان بلوطها گشته است.
ایکاش می شد میزان مصرف هیزم وذغال را در یک روز تنها درکبابی های "مهدی اباد" و"شباب" محاسبه کرد تابه عمق فاجعه‌ایی زیست محیطی دربیخ گوشمان پی برد، کاربه جایی رسیده است که کنارجاده کپه کپه هیزم میفروشند ومن وشما، مسئولین ونیروی انتظامی، قاضی وقانونگذار هرروزه بیتفاوت از کنار این فاجعه ردمی‌شویم. ازآنطرف هرساله دهها میلیاردتومان بودجه جهت نهالکاری وبیابان زدایی در استان هزینه می شود و سوال همیشگی مااین است برای حفظ همین درختان وجنگل کنونی چه کرده ایم؟
بازهم گرما وتابستان از راه رسیده وتکرار مکرر ودردآور آتش سوزی درجنگلهای استان استارت میخورد، بازهم شعربسراییم و دلنوشته بنگاریم در رثای بلوط های کهنسال و یاران روزهای سختی وجنگ؟
هم استانی های عزیز، مردم شریف و نجیب وهمه چیز بیست ایلامی شما را به تمام صفت های داشته ونداشته قسم لحظه ای بیندیشیم، لختی قبل ازتبرزدن و اره کشیدن برجان درختان درنگ کنیم و از خویش بپرسیم، چرا؟
ما انسان هزاره سومیم،انسان قرن بیست ویک، انسان عصرمدرنیسم وپسامدرن به" خاص علی" قسم میتوان بایک گازپیک نیک کوچک هم غذا گرم کرد هم چای درست کرد وهم ازطبیعت وطبیعت گردی بیشترلذت برد،بیاییم با جنگل ودرختان با طبیعت وحیوانات کمی مهربانترباشیم، دنیای مدرن وجوامع توسعه یافته با محیط زیست به صلح ومدارا ودوستی برخاسته‌اند، مانیزدرکنار موبایل‌های هوشمند وتلویزیونهای ال ای دی و سانتافه ومدارک تحصیلیمان کمی به روزتر وعاقلانه‌تر رفتار کنیم.

باسپاس
مهدی مومنی
( انجمن کوهنوردان ایلام)

  • S@mane

خاطره ای از یک محیط بان

S@mane | يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۱۵ ب.ظ

برای گشت زنی در کوههای جنوب منطقه با موتور راهی شد. محدودهای که بری اولین بار به آنجا میرفت. پس از رسیدن به محدوده مورد نظر از کوه بالا رفت و در همان مسیر رد پای 2 نفر را دید که مدت زیادی از آن نمیگذشت. پس جایی در کوه کمین کرد و همه منطقه را زیر نظر گرفت. ناگهان 2 شکارچی متخلف را دید که داشتند از روبرو به سمتش نزدیک میشدند. شکارچیها محمدرضا را ندیده بودند و محمرضا بین یک گله کل و بز و شکارچیها قرار داشت.
محمدرضا ادامه داد: چندین بار سعی کردم با پاسگاه تماس بگیرم و درخواست نیروی کمکی کنم اما آنتن نداشتم. شکارچی ها با فاصلهای نه چندان زیاد روبرویم نشستند و به سمت گله کل و بز که پشت سرم بودند نشانه گیری کردند. من بین شکارچیها و کل و بز ها پشت تخت سنگ بزرگی نشسته بودم. صدای چند شلیک به سمت گله در گوشم میپیچید و من با خودم گفتم چرا من باید تماشاگر این لحظه باشم! ای کاش میتوانستم کاری کنم اما اسلحه نداشتم. در ضمن آن ها دو نفر بودند و من تنها! در همین افکار بودم که پس از یک سکوت...تق!تق! دو کل بالغ و با شکوه از کوه سقوط کردند و پایین افتادند. بیشتر از این نمیتوانستم صبر کنم. پس برگشتم به پایین کوه و رفتم در محدوده آنتن موبایل. با پاسگاه تماس گرفتم و نیروی کمکی آمد. دوباره به سمت کوه رفتیم اینبار با هم نقشهای کشیدیم که شکارچیها را به دام بیندازیم. نقشه ای که مو لای درزش نمیرفت. بعد از مدتی عملیات آغاز شد و مثل چشم به هم زدن رفتیم بالاسر شکارچیها. چشمشان از حدقه بیرون زده بود و حتی نتوانستند حرفی بزنند. یکی از آنها فرار کرد و به کوه زد اما فرد دیگر را دستگیر و به پاسگاه منتقل کردیم. بعد از چند ساعت متوجه شدیم شخصی که فرار کرده بود دچار مشکل جسمانی شده و نمیتواند از کوه پایین بیاید. با توجه به اینکه آن محدوده بسیار سرد بود و شکارچی مذکور تجهیزاتی با خودش نداشت احتمال مرگ برایش وجود داشت؛ بنابراین با هماهنگی سرپرست منطقه، دوباره راهی کوه شدم و آن شخص را در حالت نذاری پیدا کرده به پاسگاه آوردم و کمی چای گرم به او دادم.
خاطرات "محمدرضا رمضانی"  محیط بان پناهگاه حیات وحش دره انجیر در استان یزد.

  • S@mane

تبحر پلنگ در بالا رفتن از درخت

S@mane | يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۱۳ ب.ظ

گربه سان!

  • S@mane

فراخوان مشارکت در جایزه "قهرمانان زمین"

S@mane | يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۱۲ ب.ظ

افراد و تشکل های فعال محیط زیست می توانند برای کسب جایزه "قهرمانان زمین"، بالاترین افتخار زیست محیطی سازمان ملل متحد تا 30 آوریل 2016 برابر با 11 اردیبهشت ماه 1395 اقدامات خود را در سایت این سازمان معرفی کرده و کاندید جایزه شوند.

جایزه "قهرمانان زمین"، بالاترین افتخار زیست محیطی سازمان ملل متحد است که افراد و سازمان‌های دوراندیش نمونه رهبری و طرفدار اقدام در مورد آرمان‌های توسعه پایدار، تغییرات اقلیمی، و زندگی با شرافت برای همه هستند تعلق می گیرد.


  • S@mane

مجازات متخلفان بهره‌برداری از جنگل‌ها تعیین شد

S@mane | يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۱۰ ب.ظ

بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس، متخلفان بهره‌برداری از جنگل‌ها علاوه بر جبران خسارت، ملزم به پرداخت جریمه‌ای تا پنج‌برابر خسارت واردشده به جنگل یا مرتع و زیستگاه مورد بهره‌برداری یا تلف‌شده شدند.

  • S@mane

دانلود تقویم حیات وحش ایران سال ۱۳۹۵

S@mane | جمعه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۳۴ ب.ظ

تقویم رومیزی حیات وحش سال ۱۳۹۵ برای استفاده در رایانه های شخصی توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی منتشر شد.
این تقویم برای قرار گرفتن به عنوان تصویر پس زمینه (Desktop) رایانه مورد استفاده قرار می گیرد.

در طراحی این تقویم از تصاویر حیات وحش و طبیعت ایران استفاده شده است. عکس هایی از گربه پالاس، سارگپه پابلند، جغد شاخ دار یا گوش دراز، پلنگ ایرانی، زاغ بور، تیهو، آهو گواتردار ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، دلیجه کوچک، قوچ اصفهان، خاردم مصری و … که توسط اعضاء و یا دوربین های تله ای به ثبت رسیده، در این تقویم استفاده شده است.
برای دانلود این تقویم اینجا کلیک کنید

  • S@mane